Príbehy, ktoré si v 80. a 90. rokoch získali nejedno srdce nie len detského čitateľa a vytvorili nový knižný žáner. To je Choose Your Own Adventure skrátene CYOA, ktoré ľudovo poznáme ako interaktívne príbehy či herné knihy. Neskôr sa tento pojem udomácnil ako výraz opisujúc celé spektrum moderných hier.
Choose Your Own Adventure, (skrátene CYOA), je žáner hier, kde sa hráč alebo čitateľ rozhoduje ako bude príbeh pokračovať. Príbeh je čitateľovi vykladaný najčastejšie z pohľadu druhej osoby. Prvou Choose Your Own Adventure sa považuje knižná séria postavená na koncepte Edwarda Packarda vydaná v roku 1976 pod názvom „Adventure of You„.
V 80. rokoch sa Choose Your Own Adventure začalo enormne dariť a formátu sa dostalo zvýšenej pozornosti. V rokoch 1979 až 1998 bolo predaných 250 miliónov kópií. CYOA sa tiež začalo hovoriť „herné knihy“.
Po úvodnom úspechu vzniklo množstvo klonov pod inými titulmi a značkami, ktoré ponúkajú podobný zážitok. Sú medzi nimi knižné dobrodružstvá zo sveta Star Wars, Dungeons & Dragons, Mario od Nintenda, Indiana Jones a pod. Napríklad pre ženy vznikla samostatná románov séria Heart Quest Book.
Najznámejšie alternatívne knižné série Choose Your Own Adventure sú:
- The Endless Questbook
- Dungeons & Dragons Adventure Book
- Heart Quest Book
- Find Your Fate Adventure
- What Do I Do Now
- Which Way Book
- Choose Your Own Star Wars Adventure
- Decide Your Destiny (Star Wars: Clone Wars)
- Nintendo Adventure Books
- Adventures of You
CYOA a československo
Ako obyčajne, v našich končinách sa tento žáner veľmi neuchytil. Napokon aj v zahraničí sa žáner dlhé roky snažil o presadenie. Väčšina tradičných vydavateľstiev k žánru pristupovala a dodnes pristupuje odmietavo. Situácia sa ako tak zmenila až po prvej vlne úspechu kedy žáner získal na trakcii. Záujem však prejavili len progresívnejšie vydavateľstvá s koreňmi vo fantastike a vášňou pre stolné RPG hry.
Krátka história CYOA hier
Práve spoločné črty a prepojiteľnosť so stolnými RPG hrami posunula pojem aj do sveta počítačových hier. Príbuznosť nachádzame v adventúrach.
Prvé adventúry ako napr. Colossal Cave Adventure, Zork, boli založené na textovej podobe a hráč sa posúval pomocou textových príkazov. Celé prevedenie pôsobilo ako Choose Your Own Adventure. Klasické textové adventúry však otvorili celú novú radu možností, ktoré literárne CYOA nedokázali pokryť.
S príchodom grafických adventúr sa situácia ešte viac zlepšue. Medzi hráčmi sa ujali nové pojmy a vznikajú podžánre, napr: vizuálna novela, príbehové adventúry, interaktívne filmy a pod. Adventúry začínajú naberať na sile a nepriamo podporujú úspech literárnych CYOA.
V roku 2006 vyšlo Choose Your Own Adventure DVD – The Abominable Snowman, kde divák pomocou ovládača k DVD prehrávaču ovládal postup postáv a tak ovplyvňoval príbeh. Aj keď projekt získal množstvo ocenení a stal sa takpovediac úspešným, pokračovania sa nedočkal.
Ďalším väčším pokusom bol projekt od HBO Mosaic. Neskôr sa pridal aj Netflix s Black Mirror: Bandersnatch.
Na internete sa dá nájsť množstvo podobných experimentálnych projektov postavených na podobnom koncepte, kde si divák vyberá z viacerých možností, čo následne ovplyvňuje výsledný príbeh.
Kauza ohľadom značky s Netflixom
Vydavateľstvo Chooseco stojace za vznikom značky Choose Your Own Adventure a aktuálny vlastník tejto značky sa súdilo so streamovacou spoločnosťou Netflix, ktorá vo svojej filmovej sérii Black Mirror: Bandersnatch použila CYOA ako predmetný výraz. Chooseco sa nepáčilo, že filmová adaptácia je príliš temná a mohla by škodiť značke ako takej.
Netflix sa však obraňoval tým, že Choose Your Own Adventure sa stal rokmi bežný pojem odlišujúci celkový žáner a nešlo o zámerné škodenie ani zneužívanie značky. Aj keď súd bol nakoniec ukončený dohodou medzi oboma stranami dôležitá otázka ostala nezodopovedaná. Je Choose Your Own Adventure ešte stále značkou alebo je to všeobecné pomenovanie pre celé spektrum hier a knižiek?
Neostáva nič iné a tvorcovia musia ostať v strehu pri používaní výrazu Choose Your Own Adventure. Spoločnosť vlastniaca práva na značku môže aj naďalej strašiť a útočiť na tvorcov, ktorí tento chránený výraz, pri svojich projektoch používajú.
A pritom vyžívanie prvkov nelineárneho príbehu by nemali spadať pod patent jednej firme, ktorá si tento systém zaregistrovala. História hier totiž dokazuje, že systém rozhodovanie čitateľa v CYOA knihách je príbuzný rozhodovaniu hráčov v adventúrach, ktoré naviac prekročili možnosti CYOA kníh.
Kontroverznosť CYOA kníh
S populariotou rástol aj zaújem kritikov. Aj keď dnesa sa nad podobnými situáciami azda zasmejeme na prelome 80. a 90. rokoch bola téma násilia v médiach braná veľmi vážne. Napokon Batman, ktorý nikdy nikoho nezabil je toho dôsledkom. Lenže v CYOA príbehoch čitateľ často končil roztrhaný na kusy a postavy často zažívali rôznorodé utrpenie. A tak z pôvodne nevinných dobrodružných rozprávok pre deti na dobrú noc vznikla pestrá kolekcia morbidných zážitkov.
To sa samozrejme rodičom nepáčilo a CYOA formát kníh čelil veľkej kritike. Je dosť možné, že za dočasným úpadkom popularity CYOA kníh boli aj sťažnosti, ktoré by mohli vyústiť v súdne ťahanice.
Súčasnosť CYOA hier
Choose Your Own Adventure sa dneska dočkali nezanedbateľného úspechu. Predovšetkým na mobilných zariadeniach. Kvalita týchto hier, rovnako ako svojho času kvalita literárneho prevedenia, je celkom sporná. To však nebráni záujmu zo strany hráčov a predovšetkým hráčiek.
Najväčší záujem o CYOA hry, skôr známe ako visual novel, javia hráči v Ázii, predovšetkým na ostrove vychádzajúceho slnka – Japonsko. Na západe sú to predovšetkým spomínané simulátory randenia, tzv. dating sims. Tieto vizuálne novely sa vyznačujú dialógovými stromami, vetevením príbehu a viacerými koncami.
Pôvodné CYOA knihy, dnes pod spoločnosťou ChooseCo (áno, tá istá firma, ktorá žalovala Netflix) sa tiež dočkali znovuvydania vo formáte pre mobilné zariadenia. ChooseCo naviac niektoré z nich vydal ako hry. Naviac v spolupráci s Amazon vydal svoje klasické diela upravené pre hlasového asistenta Alexa. Ide o hry The Abominable Snowman a Journey Under the Sea.
Prvá hra poskytuje 28 a druhá 42 odlišných príbehových zakončení. To nie je vôbec málo.
Bohužiaľ dostupnosť hlasového asistenta Alexa na Slovensku je v nedohľadne. Naviac Alexa nedpoporuje slovenčinu, takže si na podobný projekt a ešte v našom krásnom jazyku, budeme musieť nejaký ten čas počkať. Alebo nie? 😉
Choose Your Own Adventure jednoznačne patrí medzi zaujímavé moderné prevedenia rozprávania príbehov. Aj tých klasických. Je preto veľká škoda, že sa mu v našich končinách nedostalo dostatok pozornosti už v minulosti. Dnes sa situácia zlepšuje, no aj tak nie je ideálna. Azda sa čoskoro dočkáme podobného oživeniaako tomu je s komixami.
Zoznam CYOA kníh: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Choose_Your_Own_Adventure_books
Pridaj komentár